Punts liles

Què és un punt lila?

Un punt lila és un espai de suport i seguretat per a la prevenció de l’assetjament, l’abús i les agressions sexuals, masclistes i LGBTI-fòbiques als espais públics. També és un espai d’assessorament i actuació en cas que es produeixi algun d’aquests fets. I un punt d’informació envers la igualtat i la lluita contra les violències sexuals i LGBTI+-fòbiques.

Funcions:

  • Informació sobre prevenció i eines per l'actuació davant d'una agressió masclista
  • Acompanyament en cas d'agressió sexual
  • Registre d'assetjaments, abusos i agressions masclistes
  • Espai reservat i íntim per a víctimes
  • Derivació i/o acollida o acompanyament
  • Compliment del protocol de seguretat contra les violències sexuals en entorns d'oci de la Generalitat de Catalunya.

Els Punts Liles a Calafell

El projecte de desplegament de Punts Liles (PL) ha estat dirigit per l'àrea d'Igualtat, Atenció a la Dona i LGBTI+ de l'Ajuntament de Calafell, part de l'àmbit d'Igualtat i Drets Socials, amb la contractació específica del servei a l’entitat L’Escola A.C., liderada per Núria González.

Vam començar a desenvolupar aquest pla setembre de 2019, posteriorment a l'adhesió al Protocol de Seguretat contra les violències sexuals en entorns d'oci del Departament d'Interior de la Generalitat. Ens vam entrevistar amb diverses entitats que oferien implementar Punts Liles, del Baix Penedès i del Camp de Tarragona, i vam escollir al final treballar amb L'Escola A.C., una entitat feminista de Calafell amb provada solvència acadèmica i professional en violències sexuals i l'atenció a víctimes en l'àmbit legal, psicològic i social, i amb experiència en campanyes i actuacions feministes, al país i a escala internacional.

També es va dur a terme una reunió de presentació a les entitats de dones del municipi, La Malva, Associació A-Dona’t i la mateixa L’Escola, per explicar el projecte dels Punts Liles de Carnaval i proposar-les-hi la seva participació com a voluntàries. A-Dona’t va acceptar de participar. Es va contractar una pòlissa d’assegurança per les voluntàries per tot el 2020 per si més persones volíen col·laborar en els propers PL.

Es va elaborar un protocol d’actuació específic d’ús intern pel nostre municipi; i es van mantenir reunions i contactes per coordinació tant amb Turisme com a altres àrees del consistori i les forces de seguretat. Ens vam reunir amb carrosses i comparses per compartir la planificació dels Punts Liles pel Carnaval 2020. I vam informar també d'aquesta planificació als grups municipals al consistori. Vam assistir a una formació específica de la Generalitat en aquest protocol, amb personal de l'ajuntament, voluntàries d'entitats, i a una sessió específica per forces de seguretat i atenció sanitària.

Intervencions directes als Punts Liles

Aquestes dades s’aniran actualitzant a mesura que despleguem més Punts Liles, per recollir alguns indicadors. Estan elaborades a partir de l’informe diari del personal del Punt Lila. El procés d’actuació és normalment Detecció > Atenció > Contenció > Derivació > Seguiment.

Intervencions directes
Dia/Intervenció Consultes de VM habitual Intervencions directes en agressions de VM Denúncies recollides al PL Emergències per malalts, ferits, baralles, robatoris, etc Agressions LGBTI+-fòbiques
21/feb/2020, Carnaval Segur 1 0 0 0 0
22/feb/2020, Carnaval platja 4 4 1 3 0
23/feb/2020, Carnaval poble 0 0 0 0 0
23/juny/2021, Sant Joan 1 1 0 1 1
26/juny/2021, Beach Festival 0 0 0 0 0
27/juny/2021, Festa Major Sant Pere 0 1 0 0 0
17/juliol/2021, Festa Major Poble 0 1 0 0 0
26/set/2021, Festa Major Segur 0 0 0 0 0
25/feb/2022, Carnaval Segur 2 0 0 0 0
26/feb/2022, Carnaval platja 2 1 0 0 0
27/feb/2022, Carnaval poble 0 0 0 0 0
23/juny/2022, Sant Joan i Calafell Beach Festival 1 1 0 3 0
25/juny/2022, Calafell Beach Festival 0 0 0 0 0
2/jul/2022, Festa Major Sant Pere 2 0 0 0 0
15/jul/2022, Nits en Cap, amb Joventut 0 0 0 0 0
16/jul/2022, Festa Major del Carme 1 1 0 0 0
31/oct/2022, Halloween 1 0 0 1 0
31/des/2022, Cap d'Any 0 0 0 0 0
17/feb/2023, Carnaval Segur 0 0 0 0 0
18/feb/2023, Carnaval Calafell Platja 0 1 1 0 0
19/feb/2023, Carnaval Calafell Poble 0 0 0 0 0

L’experiència al carnaval 2020

  • A les 9 de la nit del diumenge 23 de febrer va finalitzar el desplegament dels Punts Liles (PL) de l'Ajuntament de Calafell al Carnaval 2020, la primera vegada que s'instal·len Punts Liles al nostre municipi. Vam prestar servei al Carnaval de Segur divendres 21 de febrer; al de Platja dissabte 22; i al de Poble, com diem, diumenge 23.
  • L'acollida del Punt Lila els tres dies va ser molt bona, amb gran afluència de públic, majoritàriament dones joves, entre 18 i 26 anys, conscienciades amb el problema de la violència sexual i que tenen la percepció que qualsevol d’elles pot ser víctima, ja vagi sola o acompanyada. També nois joves, entre 18 i 25 anys aproximadament, interessant-se per la iniciativa; i senyores més grans, que volien compartir les seves experiències, i també gaudir del Carnaval en un espai segur i tranquil, el Punt Lila. Joves i grans van agrair la presència del Punt, de manera explícita.
  • Diumenge 23 vam atendre sobretot famílies, nenes i nens, i pre-adolescents, amb mares i pares, per parlar d'educació, de feminisme i de respecte. Es va repartir tota la informació però no va ser necessari fer cap intervenció directa. Molta gent que havia vist el Punt Lila tant divendres com dissabte es va apropar diumenge per donar-nos les gràcies per la feina.
  • En els tres punts es va fer també feina itinerant per tal de donar a conèixer el servei, on estava situat i l’existència del telèfon d’assistència per si es detectava alguna situació d’agressió o violència masclista (VM).
  • Diverses persones es van oferir per col·laborar amb el Punt Lila en pròximes ocasions, i s'hi va prendre nota de les dades per avisar-les.
  • Persones d’altres municipis ens van fer saber que el Punt Lila de Calafell era el millor que havien vist comparativament amb altres d’altres municipis.

Conclusions:

El Punt Lila no només es configura com un servi d’informació i atenció, sinó també com un “espai segur”, que les usuàries utilitzen com a zona segura de punt de trobada amb els seus grups si en algun moment de la nit es queden soles o es despisten. Creiem que s’ha de fomentar aquest aspecte del Punt Lila en properes ocasions, com a punt de trobada. Treballarem en una planificació de Punts Liles amb les altres àrees de l'ajuntament per comptar amb un calendari a mitjà termini. El Punt Lila ha complert tots els seus objectius a nivells tècnic, de coordinació, d’actuacions, d’acceptació per part del públic, i de participació, i ha sigut un èxit.

L'experiència al juny de 2021

Als Punt Liles de juny de 2021 va haver un total de 16 hores d’assistència, en les que van participar un total de 5 persones de l’entitat calafellenca L’Escola i 5 voluntàries d’altres entitats de Calafell (Creu Roja i altres). A més vam tenir el recolzament de Protecció Civil.

Cada dia de Punt Lila es van fer 4 hores d’assistència, en diferents horaris:

  • Sant Joan 23/06/2021: 00.00h a 04.00h Calafell Beach Festival (Bad Gyal)
  • 25/06/2021: 21.30h a 01.30h Actuació música FM Sant Pere
  • 26/06/2021: 22.30 a 02.30h

L’acollida del Punt Lila els tres dies va ser molt bona, especialment la nit de Sant Joan i el Calafell Beach Festival. Durant totes les hores van apropar-se al Punt Lila centenars de persones, majoritàriament dones joves, i es va repartir tot el material d’informació i promoció (flyers, mascaretes d’Igualtat i polseres del SIAD i del SAI).

Volem assenyalar dues característiques del públic del Punt Lila: La majoria de persones ja sabien que era el Punt Lila; i la mitjana d’edat d’usuàries i usuària era més baixa que en altres ocasions, com al Carnaval de 2020; quasi la majoria de noies no tenien més de 22 o 23 anys, i n’hi havia de molt joves, inclús adolescents menors d’edat.

En els tres punts es va fer també feina itinerant per tal de donar a conèixer el servei, on estava situat i l’existència del telèfon d’assistència per si es detectava alguna situació d’agressió o violència.

De nou entre aquesta gent més jove van agrair la presència del Punt, de manera explícita. També moltes mares joves que acompanyaven a les seves filles al concert del Calafell Beach Festival van agrair la presència del Punt Lila. Val a dir que les noies i els nois estaven bastant millor informats sobre què era el Punt Lila i les seves funcions que no pas els adults, que gairebé no tenien cap informació.

Es va reiterar molt la petició de que el Punt Lila fos un servei permanent a les nits de cap de setmana. I també que es fes alguna campanya de prevenció de la violència sexual als instituts. Això ho demanaven sobretot les noies més joves.

Es va repartir material a tots els establiments del carrer Monturiol, perquè sabessin que estàvem allà i la nostra funció.

Intervencions directes:

  • 23/06/2021: Va haver 1 intervenció directa amb una agressió masclista a una dona jove. En col·laboració amb els mossos d’esquadra, es va identificar al agressor i va ser detingut. Es va atendre 1 consulta de una víctima de homòfoba, però que va tenir lloc un parell d’hores abans de acudir al Punt Lila. Se’l va orientar sobre possibles accions legals a dur a terme. Es va atendre una consulta de violència masclista habitual, d’una dona jove que ens va manifestar que sempre duia una arma blanca a la bossa de mà perquè no es sentia segura. Es va detectar el punt més calent de violència a la platja, a la zona de l’Espineta, en el tram entre els municipis de Calafell i el Vendrell. Allà es van produir baralles i robatoris. Vam intervenir amb mossos d’esquadra en feines d’identificació. La sensació general era d’absència de policia per part de la gent jove.
  • 25/06/2021: Tot i que hi havia molta gent i que eren els més joves de les tres nits de Punt Lila, no va haver cap situació de perill. D’altra banda, va ser la nit que més material es va repartir i que millor acollida va tenir. Val a dir que, segons els agents de protecció civil, va ser molt més problemàtica la nit del concert d’Estopa, on la mitjana d’edat dels assistents estava en el 40 anys. Ens comuniquen que allà si va a haver problemes, sobretot degut al excessiu consum d’alcohol generalitzat.
  • 26/06/2021: 1 intervenció directa en una baralla d’una parella, però que no va necessitar intervenció policial. A banda del punt lila, a la plaça Alcalde Romeu vam detectar menys receptivitat i moltes actituds incíviques com llançament d’escombraries fora de les papereres actitud amenaçant d’alguns nois que estaven per allà. Molt poques noies per una sensació d’inseguretat generalitzada en aquest punt.

Conclusions dels Punts Liles de juny 2021:

  • La situació de mesures de contenció de contagis per la Covid ens ha fet adaptar a la realitat de restriccions a cada moment i treballar molt de la mà de Cultura.
  • També destacar la bona col·laboració de tots els departaments de l'Ajuntament de Calafell implicats en la gestió dels Punts Liles, com: Policia Local, Calafell Ràdio, Protecció Civil i voluntariat de Protecció Civil, Voluntaris de Creu Roja, Cultura, Turisme, Territori (Brigada), Joventut i l’empresa organitzadora del Calafell Beach Festival.
  • Calafell Ràdio va preparar una falca de veu de 30 segons per tal que s'escoltés abans i després del concert de Bad Gyal, el 26 de juny, per tal d'informar de la ubicació i l’horari del Punt Lila. Destaquem la complicitat i bona sintonia amb l'empresa que ho va gestionar.
  • La gestió dels Punts Liles aquesta vegada va ser més àgil per tenir els canals creats i les persones interlocutores clares.
  • La coordinació amb la policia va ser bona, però, així com a les nits del 25 i 26 de juny va haver presència policial al voltant del Punt Lila, la nit del 23/6 la presència de cossos de seguretat es valora insuficient, arribant a generar sensació d'inseguretat per a les noies i d'impunitat pels agressors.
  • Varies persones de Creu Roja i voluntàries a títol individual volen repetir al Punt Lila, havent valorat la seva experiència com a molt satisfactòria.
  • Les usuàries del Punt Lila, majoritàriament, solen ser noies molt joves, concienciades amb el problema de la violència sexual i que tenen la percepció de que qualsevol d’elles pot ser víctima, ja vagi sola o acompanyada.
  • El Punt Lila, no només es configura com un servei d’informació i atenció, sinó també com una “Espai Segur”, que les usuàries utilitzen com a zona segura de punt de Trobada amb els seus grups si en algun moment de la nit es queden soles o es despisten. Creiem que s’ha de fomentar aquest aspecte del Punt Lila en properes ocasions, com a punt de trobada.
  • En general, ha sigut una iniciativa molt ben rebuda i que ara no s’entendria que no estigués present a altres festes locals multitudinàries, com la festa major.
  • Existeix la necessitat de fer una campanya d’informació sobre el Punt Lila i contra les agressions sexuals entre el jovent fora pròpiament de l’àmbit del Punt Lila, preferiblement als instituts.
  • Cal implicar a tots els actors de l’oci nocturn, especialment als establiments musicals.
  • Podem concloure que el Punt Lila ha complert tots els seus objectius i que, de nou, ha sigut un èxit.

Festa Major de Calafell Poble, 17 de juliol de 2021

Degut a les mesures anti Còvid i al toc de queda nocturn vigent a Catalunya, l’horari del Punt Lila es va veure modificat. Va haver un total de 4 hores d’assistència, en les que van participar un total de 4 persones de L’Escola.

El Punt Lila es van fer 4 hores d’assistència, de 21.00 a 01.00 h:

  • L’acollida del Punt Lila va ser molt bona i durant totes les hores van apropar-se al Punt centenars de persones, majoritàriament dones joves, i es va repartir tot el material d’informació i promoció (flyers i polseres).
  • Volem assenyalar dos característiques del públic del Punt Lila:
    • La majoria de persones ja sabien que era el Punt Lila
    • La mitjana d’edat d’usuàries i usuària era més baixa que en altres ocasions degut a l’horari imposat per les activitats per les mesures anti còvid.
  • Es va fer també feina itinerant per tal de donar a conèixer el servei, on estava situat, i l’existència del telèfon d’assistència per si es detectava alguna situació d’agressió o violència.
  • Es va reiterar molt la petició de que el Punt Lila fos un servei permanent a les nits de cap de setmana. I també que es fes algun campanya de prevenció de la violència sexual als instituts. Això ho demanaven sobretot les noies més joves, com cada vegada que posem el Punt Lila.

Intervencions:

  • Va haver-hi 1 intervenció directa amb una agressió masclista a una dona jove. Hi havia un grup d'adolescents entre els quals es veia que hi havia una parella d'una noia i un noi molt joves. El noi la va agredir verbalment i físicament vàries vegades. Al intervenir, tant la noia com el noi es van posar a la defensiva amb les integrants del Punt Lila, arribant a dir la noia que "era la seva manera normal de comunicar-se". La resta del grup també es va posar en una actitud molt poc receptiva. Al grup hi havia també altres noies. Les tècniques van quedar-se per evitar més agressions i finalment el grup va marxar. Es va avisar a la policia local i al veure'ls el grup va decidir marxar.

Conclusions del PL del 17 de juliol de 2021:

  • A més de totes les consideracions habituals podem afegir que existeix un greu problema de xoc cultural entre adolescents de diferents procedències i que les noies tendeixen a assumir rols de submissió per ser acceptades per grups de nois amb altres valors.
  • És urgent que es faci pedagogia, ja que la interculturalitat no es pot confondre amb la falta de respecte vers les dones i amb la tolerància amb la violència masclista.
  • Les integrants del Punt Lila són percebudes com a elements de seguretat ciutadana que poden intervenir.
  • S'enforteix la funció del Punt Lila, no només es configura com un servi d'informació i atenció, sinó també com un espai segur, que les usuàries utilitzen com a zona segura i punt de trobada amb els seus grups si en algun moment de la nit es queden soles o s despisten.
  • En general, ha sigut una iniciativa molt ben rebuda i que ara no s'entendria que no estigués present a altres festes locals multitudinàries, com la festa major.
  • Existeix la necessitat de fer una campanya d'informació sobre el Punt Lila i contra les agressions sexuals entre el jovent fora pròpiament de l'àmbit del Punt Lila, preferiblement als instituts.
  • Podem concloure que el Punt Lila ha complert tots els seus objectius i que, de nou, ha sigut un èxit.

Festa Major de Segur, 26 setembre de 2021

Al Punt Lila del 26 de setembre de 2021, a la Festa Major de Segur de Calafell, van participar 4 tècniques. L'horari previst era de 21.00 h a 01.00 h, amb el concert organitzat per la Festa Major, però l’acte es va suspendre a les 23.00 h aproximadament per una fallida tècnica en l'equip del grup musical.

  • El públic del concert era d'una mitjana d'edat bastant més alta que el que normalment atenem al Punt Lila, a actes on assisteixen persones més joves.
  • Això ens va donar l'oportunitat de parlar amb dones, la majoria entre els 50 i 70 anys. Aquestes dones no sabien que era el Punt Lila majoritàriament, però els va semblar molt bona iniciativa. La raó del desconeixement és que aquestes persones no van normalment al tipus d'esdeveniment on normalment funciona el Punt Lila.
  • Hem de destacar que van estar molt interessades a rebre la informació sobre els serveis que ofereix l'ajuntament en matèria de serveis a les dones en general, i de prevenció de la violència masclista en particular.
  • Totes les dones amb qui vam parlar feien la sensació de tenir coneixement d'algun cas proper de violència masclista i volien saber quins recursos hi ha disponibles per les dones en aquesta situació.
  • Es va repartir material a la totalitat dels i les assistents al concert organitzat, però la tasca va acabar de manera abrupta quan el concert es va cancel·lar per motius tècnics.
  • No va haver necessitat de fer cap intervenció directa.

Tot i que el públic era diferent i les necessitats també, podem concloure que, una vegada més, el Punt Lila va complir amb la seva tasca, en aquesta ocasió sobretot sobre el treball que desenvolupa l'ajuntament de Calafell al SIAD i envers les dones del municipi.

El carnaval 2022, febrer 2022

El Punt LIla (PL) es va desenvolupar en les següents dades i hores:

  • Divendres 25 de febrer, Segur de Calafell, de 22.30h a 01.30h.
  • Dissabte 26 de febrer, Calafell Platja, de 22.00h a 04.00h.
  • Diumenge 27 de febrer, Calafell poble, de 17.30h a 20.30h.

A cada Punt Lila van participar un total de 4 persones de L’Escola AC. L’acollida del Punt Lila, com sempre, va ser molt bona. Es va repartir tot el material d’informació i promoció (flyers, polseres i enganxines), sent les polseres, també com sempre, l’element més popular. Hem detectat que els flyers informatius cada vegada són més demandats.

Volem assenyalar dues característiques del públic del Punt Lila:

  1. La majoria de persones ja sabien que era el PL, i moltes persones ja l'havien vist en altres esdeveniments.
  2. Els comentaris d'alguns nois en veure el PL eren: "Ja sabem que si hi ha Punt Lila no podem fer res". Per tant, valorem que és un element dissuasori de les agressions masclistes de caire sexual.
  3. Els i les usuàries són cada vegada més joves. L'aixecament de les mesures Covid ha fet que la gent torni al carrer a les nits de manera massiva, i fan ús de la via pública, sobretot els/les adolescents que no tenen ni la majoria d'edat ni els recursos econòmics per accedir a l'oci nocturn dins dels locals on els comportaments són observats o poden ser més fàcilment identificables i existeixen unes normes de comportament.
  4. Es va reiterar molt la sensació de les noies que principalment el Carrer Monturiol s'havia convertit en un lloc perillós on hi havia cada nit agressions de caràcter sexual, així com fets de tipus violent, percepció que no ens havien traslladat en cap de les altres ocasions en què el Punt Lila ha estat en aquesta ubicació.

Intervencions directes des del Punt Lila:

  • 25/02/2022 (Segur de Calafell) - Van haver 2 intervencions directes:
    • Una dona de 27 anys es va apropar al PL per explicar el seu cas. Era una dona que viu a Calafell i que ens va declarar que era víctima de violència masclista i de violència sexual dintre de la parella. Està en situació irregular però pendent de judici i d'aconseguir estabilitzar la seva situació. Expresa que necessita ajuda psicològica urgent. Que va trucar a l'ajuntament i li van donar cita, però que li van canviar 2 vegades i que va perdre el fil. Va canviant de domicili perquè la seva exparella l'assetja i té molta por per la seva integritat física. Li vam tornar a donar el contacte del SIAD i li vam explicar com demanar assessorament.
    • Una noia de 17 anys que va quedar despenjada del seu grup d’amigues es va venir a “refugiar” al PL fins que les amigues la van trobar. Es consolida així en PL, com un espai percebut com a espai segur.
  • 26/2/2022 (Calafell Platja) - Vam fer diverses intervencions d’acompanyament a noies molt joves en estat d’intoxicació etílica. I va haver-hi una intervenció directa:
    • A última hora de la nit, quan les tècniques del PL marxaven, a l’estació de tren de Calafell i hi havia un grup de cinc nois que ’estaven assatjant sexualment una noia semi-insconscient però la noia va manifestar que estava bé i va marxar.
  • 27/2/2022 (Calafell Poble) - No es van fer intervencions directes, però es van fer feines d’informació, visibilització i entrega de merchandising.

Conclusions dels PL de Carnaval 2022:

  1. Hem detectat un augment molt important de la violència ambiental vers les dones i les noies.
  2. Hem detectat una falta d'instruments de gestió en les noies i adolescents en l'increment exponencial de la seva sexualització i del risc que comporta, especialment a l'ambient de l'oci nocturn. La falta d'eines les fa tenir actituds completament vexatòries amb elles mateixes. Es presten a comportaments sexualitzats en els balls i les actituds per a captar l’atenció i el favor dels nois. Es proposa fer tallers o dinàmiques de grup adreçades a noies, sobre sexualització i relacions amb els nois, i formacions d'autocura bàsica per a noies als instituts.
  3. L'estació de tren, tant de Calafell com de Segur, és un punt negre on es poden produir agressions sexuals molts greus. L'última hora de la nit és la més perillosa, i el Punt Lila es podria desplaçar a partir de certs moments sempre amb el suport de la policia local o MMEE.
  4. A Calafell platja no va haver-hi presència policial fins a les 3 de la matinada, una mitja hora i per part dels mossos d'esquadra. Tampoc vam veure a ningú de protecció civil als carnavals de Calafell; sí a la rua de Segur. Valorem que caldria que existís presencia policial al carrer i estació de tren, sobretot al final de la nit i matinada (de 4-6) quan les situacions son més perilloses.
  5. Hem pogut constatar un empitjorament general de l'ambient a l'oci nocturn, el que ha fet que les usuàries demanin de manera reiterada la presència del PL de manera permanent, sobretot a l'estiu.
  6. No hi va haver cap intervenció sobre el col·lectiu LGBTI+.
  7. Podem concloure que el punt lila ha complert tots els seus objectius i que, de nou, ha sigut un èxit.

23 i 25 de juny, i 2 de juliol 2022

23 de juny (Sant Joan i Calafell Beach Festival) i 25 de juny (Calafell Beach Festival):

  • Durada total de 12 hores d’assistència, en les que van participar 7 persones de l’entitat subcontractada pels Punts Liles (PL), L’Escola AC; 4 persones el dia 23 de juny i 3 persones el dia 25 de juny.
  • El Punt Lila es va desenvolupar en els següents horaris.
    • 23 de juny: 21.00 h a 23.00 h (Revetlla de Sant Joan i Calafell Beach Festival) i de 01.00 h a 06.00 h (Carrer Monturiol)
    • 25 de juny: 21.00 h a 23.00 h (Calafell Beach Festival) i de 01.00 h a 04.00 h (Carrer Monturiol) .
    • Els dos dies es va fer visible la bandera LGBTI+, amb motiu del dia de l’Orgull.
  • Per primera vegada es va fer un PL amb doble ubicació, degut a la multiplicitat d'activitats que hi havia al municipi tant per la revetlla de Sant Joan com pel Calafell Beach Festival. És una bona iniciativa, ja que es dóna visibilitat al Punt Lila, i fa la sensació de més seguretat. Molta de la gent que estava al Calafell Beach Festival no es va apropar al Punt Lila al concert, però si ho va fer després al carrer Monturiol perquè ens havia vist abans.
  • El Punt Lila va funcionar just en el moment de l'obertura de portes del Calafell Beach Festival, a les 21.00 h, però els primers concerts no començaven fins a quasi les 22.00 h; per tant, quan marxàvem d'aquella ubicació, a les 23.00 h, tothom estava dintre i de feina efectiva només van fer de 21.00 h a 22.00 h aproximadament, ja que de 22.00 h a 23.00 h tothom estava al concert.
    • Quant al carrer Monturiol, a la segona tanda de PL d'aquests dies, tant el 23 de juny com el 25 de juny va ser l'horari adequat; les hores de més activitat són de 03.00 h a 04.30 h, aproximadament, coincidint amb el tancament dels bars musicals i el desplaçament de la gent cap a les discoteques o cap a casa. Potser al Punt Lila hem de començar més tard, cap a les 12 de la nit.
  • La ubicació del Punt Lila al Calafell Beach Festival en l’horari que es va posar va ser infrautilitzada. No es va fer cap intervenció i gairebé no es va donar informació perquè la gent només volia entrar al recinte el més ràpid possible per agafar lloc.
    • A més, hi havia molta seguretat privada per la qual cosa era complicat que hi hagués alguna incidència.
    • Potser l'any que ve no cal tenir presència davant del Beach Festival; millor enviar-hi un parell d'agents itinerants del PL per donar informació d'on estarà ubicat.
    • El carrer Monturiol es confirma una vegada més com a la zona més efectiva pel Punt Lila, ja que és on hi ha més gent, on hi ha més incidències i on podem treballar en un radi més ampli d'actuació, perquè amb la itinerància abastem gairebé tota la zona de Calafell platja. És un aspecte molt important a tenir en compte per a properes actuacions.

2 de juliol (Festa Major platja, Sant Pere):

  • Al Punt Lila va haver-hi un total de 4 hores d'assistència, en les que van participar un total de 4 persones de L'Escola.
  • L'horari del Punt Lila va ser de 23.00 h a 03.00 h.
  • La ubicació del Punt Lila va ser al Pg Marítim davant de l'Espineta, just darrere de l'escenari del concert previst.
  • La ubicació va ser correcta, ja que va haver-hi gran afluència de gent durant tot l'horari del Punt Lila. L'horari també, però com el primer concert previst va començar tard, es va retardar tota la programació i va fer que quan es va acabar encara hi hagués molta gent a la sessió de les DJ's.

Detalls de l'activitat dels PL de juny i juliol de 2022:

  • L'acollida del Punt Lila va ser molt bona, com sempre.
  • Durant totes les hores van apropar-se al Punt desenes de persones, majoritàriament noies joves o molt joves, encara que volem destacar la gran afluència de nois.Es va repartir molt el material d'informació i promoció (ventalls i polseres), així com els flyers del Punt Lila i del SAI. També es van repartir molts preservatius, cosa que va fer que els nois s'apropessin molt als PL. Es proposa gaudir d’aquest tipus de material sempre, perquè quan no tenim ho demanen. Caldria tenir preservatius tant femenins com masculins.
  • Volem assenyalar dues característiques del públic del Punt Lila:
    • La majoria de persones ja sabien que era el Punt Lila.
    • La mitjana d'edat d'usuaris i usuàries era més baixa que en altres ocasions, com al Carnaval. Quasi la majoria de noies no tenien més de 20 anys, i n'hi havia de molt joves, inclús moltes adolescents menors d'edat.
  • Es va notar la formació que es va fer amb els/les representants dels locals d’oci nocturn del carrer Monturiol el dia 14/7, ja que van ser molt col·laboratius tota la nit. Van estar pendents del que passava i ens fan facilitar la feina dins dels locals, cosa que era la primera vegada que fèiem i que es valora de manera molt positiva.
    • Malgrat això, aquest tipus d'acció és difícil amb només tres persones perquè implica deixar només una al Punt Lila i a causa de l'ambient violent de la nit de Sant Joan, no era una opció segura. Vam poder fer itinerància perquè teníem dues dones voluntàries més, a més de les tres persones estipulades.
  • No va haver-hi cap consulta relacionada amb el col·lectiu LGTBI+ cap dels tres dies.

Intervencions:

  • Dijous 23 de juny. L'activitat principal de la nit va consistir en donar a conèixer el Punt Lila. Per això es va fer itinerància tota la jornada de tres de les 4 tècniques. Es van fer diverses actuacions puntuals:
    •  1) Una noia d'uns vint anys va ser perseguida pel carrer durant una estona, des de la sortida del concert al Calafell Beach Festival fins que la noia es va poder amagar. La víctima de la persecució va aconseguir fer una fotografia de l'home que la perseguia perquè volia ensenyar-li a la policia. No va trobar cap agent de policia, va arribar fins al Punt Lila en un estat d'ansietat bastant considerable. Es va adreçar a la comissaria de mossos per posar una denúncia.
    • 2) Es va atendre a una noia de 17 anys amb una intoxicació etílica greu. Es va trucar als serveis d'emergència i va ser traslladada al CAP de Calafell.
    • 3) Es va atendre a un noi d'uns 20 anys amb intoxicació etílica greu i per drogues. Es Va avisar a emergències i va ser traslladat al CAP de Calafell.
    • 4) Un grup de nois i noies es van apropar per exposar que una amiga era víctima habitual de violència masclista. Era de Calafell. No sabien què podien fer. Se’ls hi va donar assessorament i informació del SIAD.
    • 5) Va haver-hi una baralla durant la qual gairebé tiren a terra el Punt Lila. Un grup de nois amb ampolles trencades es va barallar just a la nostra ubicació. Es va trucar a emergències i van venir dos agents de la policia secreta.
  • Dissabte 25 de juny.
    • La tipologia de gent que hi havia dissabte era molt diferent de la del dia de la revetlla, hi havia molta menys gent.
  • Dissabte 2 de juliol:
    • Va haver-hi 1 intervenció directa d'una dona que va venir a buscar informació del SIAD per una veïna que sap que és víctima de violència masclista.
    • Una altra dona va venir al Punt Lila a explicar que ella va ser durant 15 anys víctima de violència masclista i es va oferir per participar com a testimoni per a qualsevol activitat que es pugui realitzar. Ens vam quedar amb el seu contacte.

Conclusions:

  • Observem en el públic juvenil un augment exponencial del consum d'alcohol i drogues.
    • En repartir preservatius va haver-hi moltes consultes de tipus de salut sexual, però es va detectar, pels mateixos comentaris dels nois més joves, que hi ha una tendència a no utilitzar el preservatiu en les relacions sexuals.
    • Els més joves no tenen la percepció de risc ni en referència a les malalties de transmissió sexual, ni tampoc amb els embarassos no desitjats. Tenen normalitzada no utilitzar cap mitjà de protecció, el que és una clara conducta de risc i de violència sexual cap a les noies.
    • Seria interessant garantir que tindrem sempre preservatius a repartir. Protecció civil ens va portar una caixa. Buscarem altres fonts de subministrament d’aquest material.
    • El tema de la submissió química ja forma part de les converses habituals, sobretot dels nois, i inclús hi fan broma amb això i amb les violacions grupals.
    • Es proposa al setembre o octubre fer intervenció als instituts per parlar sobre alcohol, drogues i sexisme. Es repartiran cartells de la campanya “És Delicte” als instituts, per col·locar als lavabos i passadissos.
  • S’ha valorat que l'any vinent no cal tenir presència davant del Beach Festival. Millor enviar-hi un parell d'agents itinerants del PL per donar informació d'on estarà.
  • Ens hem d’assegurar que la policia, Protecció Civil, ambulàncies i la Brigada coneixen la nostra ubicació i horari del PL cada nit. Millorarem la comunicació amb ells per altres ocasions.
    • Es recordarà a la Brigada que posin cadires.
    • Es proposa fer una reunió de retorn més tècnica amb Policia Local i Cultura abans d’agost per poder treballar temes de coordinació.
  • Pel que fa a merchandising s'han rebut molt bé els productes entregats, com simples cintes liles als instituts sense cap missatge escrit.
    • El material de merchandising s'ha encarit molt i s’ha allargat el temps d’espera. Cal valorar tornar a afegir un altre cop un telèfon de contacte.
    • Es valorarà afegir merchandising del PL als paquets de preservatius.
  • Degut al tipus d'intervenció que s'estan fent per l'augment exponencial del consum d'alcohol i drogues, s’hauria de valorar si seria bo tenir una farmaciola al Punt Lila, sense medicaments, almenys amb guants i mantes tèrmiques.
  • Podem concloure que El Punt Lila ja forma part de l’oci nocturn de Calafell i és molt ben acollit. El Punt Lila ha aconseguit amb èxit tots els seus objectius.

15 i 16 de juliol 2022

Al Punt Lila va haver-hi un total de 7 hores d’assistència, en les que van participar un total de 5 persones de l’entitat L’Escola AC.

El Punt Lila es va desenvolupar en els següents horaris:

  • 15/7, PL Nits en Cap, amb Joventut: de 00 a 02 h, dues persones
  • 16/7, Festa Major del Carme, Calafell Poble: de 23 a 04 h, tres persones

Actuacions i desenvolupament de l'acció:

L'acollida del Punt Lila els dos dies que es va poder dur a terme va ser molt bona. Va haver-hi un canvi d'ubicació del Punt Lila el dia 15, quan es va fer de manera conjunta amb Joventut, i ens vam instal·lar al mig del carrer Montoriol cantonada amb el carrer Vilamar. És també una bona ubicació, però en treu de la vista tota la zona de la platja que és on sòl haver-hi més intervencions. A més, al ser només dues persones, la itinerància és quasi impossible. Per tant, recomanem que al carrer Montoriol se segueixi ubicant el Punt Lila a la cantonada amb el Passeig Marítim. L'experiència conjunta amb la regidoria de Joventut va ser molt positiva. Es va repartir tot el material d’informació i promoció, i es va informar dels serveis del SIAD i del SAI. De nou els preservatius van ser el material més demandat. Es va reiterar la percepció molt positiva per part de tota la gent amb qui parlàvem de que el Punt Lila és un element de seguretat i d’atenció a les dones permanent a les nits de Calafell.

Actuacions concretes del Punt Lila:

  • Divendres 15/7
    • No va haver-hi intervencions directes en situacions de violència. Tota la nit es van fer tasques d'informació.
  • Dissabte 16/7
    • Una noia es va apropar al Punt Lila per explicar que feia un any i mig va ser víctima de violació. L'agressió no es va produir a Calafell, però se la va informar de tots els serveis municipals que tenia a la seva disposició.
    • Una noia jove va venir al Punt Lila a avisar que un noi l'estava amenaçant. Les tècniques la van atendre i van avisar als agents de Policia per tal d'identificar a l'agressor.

Consideracions finals:

En general, ha sigut una iniciativa molt ben rebuda i que la població demanda que estigui present a altres festes locals multitudinàries, com la festa major. Podem concloure que el Punt Lila ha complert tots els seus objectius.

31 d’octubre de 2022, Halloween

Consideracions prèvies:

  • Al Punt Lila de Halloween va haver-hi un total de 6 hores d'assistència, en les que van participar un total de 4 persones de L'Escola.
  • L'horari del Punt Lila va ser de 23.30 h a 05.30 h.
  • La ubicació del Punt Lila va ser al Passeig Marítim, cantonada Carrer Monturiol.
  • La ubicació va ser correcta, ja que és la ubicació que la gent de Calafell ja té més associada al Punt Lila. L'horari també, pel fet que vam cobrir tot l'horari de l'oci nocturn dels locals de Calafell Platja.

Actuacions i desenvolupament de l'acció:

  • L'acollida del Punt Lila va ser molt bona com sempre.
  • Tot i que no hi havia tanta gent al carrer com altres nits, van apropar-se al Punt moltes persones, majoritàriament noies joves, encara que volem destacar la gran afluència de nois que també van venir.
  • Es va repartir molt el material d'informació i promoció (vanos i polseres), així com els flyers del Punt Lila. En aquesta ocasió no vam disposar de preservatius, però seria interessant garantir que tindrem aquest tipus de material sempre, perquè quan no tenim ho demanen.
  • Volem assenyalar dues característiques del públic del Punt Lila:
    1. La majoria de persones ja sabien que era el Punt Lila
    2. La mitjana d'edat d'usuaris i usuàries era entre 16 i 20 anys aprox., i n'hi havia de molt joves, inclús moltes adolescents menors d'edat.

Actuacions concretes del Punt Lila:

  • Va haver-hi 1 intervenció directa quan unes noies ens van portar tota la documentació d'una altra persona. Van trobar DNI, targetes de crèdit, i tota la documentació personal mig enterrada a la platja. Ens la van portar al Punt Lila i vam trucar a la policia, ja que segurament es tractava d'un furt.
  • Molt important: igual que ja vam reportar el passat mes de juliol, vam detectar pels mateixos comentaris dels nois més joves que hi ha una tendència a no utilitzar el preservatiu en les relacions sexuals. Els més joves no tenen la percepció de risc ni en referència a les malalties de transmissió sexual ni tampoc amb els embarassos no desitjats.
  • Tenen normalitzada la conducta sexual violenta com a manera habitual de mantenir relacions sexuals amb les noies. Un dels nois, de no més de 20 anys, ens va relatar un cas de "stealthing" (treure's el preservatiu sense consentiment de la parella), que ell mateix li havia fet a la seva xicota. També ens van confirmar el consum diari de pornografia.
  • El tema de la submissió química ja no forma part de les consultes habituals.
  • En aquest cas si va haver-hi presència policial en tot el temps que va estar el Punt Lila.
  • Cal fer intervenció de tallers als instituts sobre violència i violència sexual, des dels conceptes més bàsics.

31 de desembre de 2022, Cap d'Any

Consideracions prèvies:

Al Punt Lila va haver-hi un total de 4 hores d'assistència, en les que van participar un total de persones de L'Escola AC, en l'horari previst entre les 00.30 h i 04.30 h, a la ubicació habitual al carrer Montoriol.

Actuacions i desenvolupament de l'acció:

  • L'acollida del Punt Lila va ser molt bona, com és habitual.
  • Durant totes les hores van passar pel Punt moltes de les persones que hi havia a la zona d'oci nocturn gràcies a la col·locació estratègica del Punt Lila.
  • Les tècniques van fer la seva tasca d'informació i intervenció amb el material, i es va i es va informar dels serveis del SIAD. Nota: ara mateix els vanos no es poden utilitzar.
  • Volem assenyalar algunes característiques del públic del Punt Lila:
    1. La majoria de persones ja sabien que era el Punt Lila
    2. El perfil de les persones que surten a Cap d'Any va ser majoritàriament de grups familiars i parelles, la qual cosa va fer que l'ambient fos una mica més tranquil que en altres nits. També vam percebre que hi havia menys gent que en altres ocasions com les festes d'estiu o carnaval.
    3. Destaquem que també hi va haver una part d'usuàries de molt joves, inclús adolescents menors d'edat.
    4. Es va fer també feina itinerant per tal de donar a conèixer el servei, on estava situat i l'existència del telèfon d'assistència per si es detectava alguna situació d'agressió o violència. Així mateix, es va fer un esforç especial en explicar els recursos municipals i comarcals que estaven a disposició de les noies que es poguessin trobar en una situació de violència, així com en explicar la "ruta crítica" a seguir en cas d'agressió.
  • Tal com vam explicar a l'anterior Punt Lila cal de manera urgent fer intervencions de prevenció de la violència sexual entre els i les joves als instituts.
  • No hi va haver intervencions directes, però volem destacar que aquella nit sí que hi va haver bastant presència policial i que vam treballar en col·laboració amb ells.

Consideracions finals tant de Halloween com de Cap d'Any:

Les tècniques del Punt Lila a més de fer la seva feina de prevenció de la violència masclista també col·labora amb els altres cossos de seguretat per mantenir l'espai segur de tota la festa. Existeix la necessitat de fer una campanya d'informació sobre el Punt Lila i contra les agressions sexuals entre el jovent fora pròpiament de l'àmbit del Punt Lila, preferiblement als instituts o casal jove. Cal implicar a tots els actors de l'oci nocturn, especialment als establiments. Podem concloure que el Punt Lila ha complert tots els seus objectius i que, de nou, ha sigut un èxit.

El carnaval 2023, febrer 2023

Consideracions prèvies:

  • Als Punts Liles va haver-hi un total de 12.30 h hores d'assistència, en les que van participar un total de 10 persones de L'Escola AC.
  • El Punt Lila es va desenvolupar en els següents horaris:
    • Divendres 17/2 de 22.00 h a 02.00 h
    • Dissabte 18/2 de 23.00 h a 04.30 h
    • Diumenge 19/2 de 18.00 h a 21.00 h

Actuacions i desenvolupament de l'acció:

  • L'acollida del Punt Lila va ser molt bona, excepte un incident contra les integrants del Punt Lila el dissabte a la nit.
  • Com ja hem expressat en informes anteriors, el Punt Lila ja és un element que forma part de l'oci nocturn per la seva presència a moltes de les celebracions. La gent ja reconeix el Punt Lila. Hi ha moltes persones que no són nous usuaris, perquè ja han participat del Punt Lila en altres ocasions.
  • D'entre els tres dies de Punt Lila, el divendres, Carnaval a Segur, és el dia més tranquil per, el dissabte, Carnaval Calafell platja, és el dia més complicat, amb actuacions més de risc. El diumenge, Calafell poble, és l'actuació en la qual més funciona el Punt Lila en l'àmbit informatiu, tant pel que fa a jovent com a famílies.
  • Es va reiterar molt la percepció molt positiva per part de tota la gent amb qui parlàvem que el Punt Lila ja sigues un element de seguretat i d'atenció a les dones.
  • Van faltar preservatius en el material.

Actuacions concretes del Punt Lila:

  • El dissabte a la nit vam tenir una denúncia al Punt Lila. Una noia de 17 anys va venir a explicar que un noi de vint anys aproximadament va intentar establir conversa amb ella a un local del carrer Monturiol. Com ella no va voler seguir la conversa, es va posar agressiu i la va amenaçar de violar-la. Vam atendre a la noia i vam donar la descripció del noi a la Policia Local
  • El dissabte al voltant de les 23.15 hores, quan estàvem muntant el Punt Lila al carrer Montoriol, va passar una parella d'uns 40 anys va començar a cridar i a insultar a les tècniques del Punt Lila. Es van posar violents i va ser una situació molt incòmoda fins que van marxar. Van estar cridant-nos i insultant-nos fins que van arribar al Passeig Marítim, acusant-nos d'estar "fent política" i de "feministas de los cojones".


Consideracions finals:

  • Les usuàries del Punt Lila ja hi compten que hi haurà un espai segur a les festes i activitats nocturnes que s'organitzen a Calafell.
  • El Punt Lila no només es configura com un servei d'informació i atenció, sinó que es consolida com un espai segur, que les usuàries utilitzen com a zona segura de punt de Trobada amb els seus grups si en algun moment de la nit es queden soles o es despisten. Creiem que s'ha de fomentar aquest aspecte del Punt Lila en pròximes ocasions, com a punt de trobada.
  • Les tècniques del Punt Lila a més de fer la seva feina de prevenció de la violència masclista també col·laboren amb els altres cossos de seguretat per mantenir l'espai segur de tota la festa.
  • En general, ha sigut una iniciativa molt ben rebuda i que la població demanda que estigui present a altres festes locals multitudinàries, com la festa major.
  • Podem concloure que el Punt Lila ha complert tots els seus objectius.