Adif millora les telecomunicacions operatives de la línia R2-Sud, que dona servei al nostre municipi
La nova tecnologia que s’està implantant crea sistemes redundants i millora la seguretat del trànsit de trens
Adif, ens gestor de les infraestructures ferroviàries, està instal·lant un nou sistema de telecomunicacions per a les operacions a les línies de Rodalies de Catalunya, en particular a la línia R2-Sud, la que dóna servei al nostre municipi. S’està implantant la tecnologia GSM-R, un sistema de transmissió per ràdio que utilitza canals com els dels telèfons mòbils, però amb freqüències exclusives per al ferrocarril.
És un equipament tècnic alternatiu a la radiotelefonia clàssica de les línies de tren, que permet disposar de dues xarxes independents i aconseguir una redundància que aporti seguretat a les operacions ferroviàries. En concret, augmenta la capacitat de les instal·lacions de senyalització i protecció al tren i modernitza les radiocomunicacions operacionals en els trams on estarà disponible.
22 companyies ferroviàries europees han adoptat aquesta tecnologia de ràdio mòbil digital, per assegurar la interoperabilitat entre xarxes. I així és en el cas de Rodalies de Catalunya, ja que la línia R2-Sud comparteix vies amb el Corredor Mediterrani i hi passen trens que presten serveis molt diferents i circulen a diverses velocitats. El nou sistema que s’està implantant ajuda a gestionar-ho.
El contracte adjudicat per Adif té un import de 14,7 milions d’euros. El desplegament del nou sistema es realitza en gran part de l’àmbit de les línies R2 i R4 i la seva prolongació i connexió amb el Corredor Mediterrani. Ha estat adjudicat a la Unió Temporal d’Empresa formada per les companyies Nokia Spain, Servicios e Instalaciones Cantudo i Comfica Soluciones Integrales. El termini d’execució és de 31 mesos per a la realització de les obres, a més de 48 mesos de manteniment de les noves instal·lacions.
