04/12/2025

Calafell no serà Zona de Baixes Emissions a partir del gener per la millora de la qualitat de l’aire

L’Ajuntament diu que és un reconeixement a l’aposta pel transport públic i una mobilitat més sostenible

El municipi de Calafell no tindrà Zona de Baixes Emissions a partir del gener arran de la millora de la qualitat de l’aire. El nostre és un dels 24 municipis d’entre 20.000 i 50.000 habitants que queden exclosos de la ZBE per aquest motiu i no patiran restriccions al trànsit ni hauran d’aplicar sancions.

La Llei de Canvi Climàtic 7/2021 estableix aquesta obligació a les localitats d’aquesta franja d’habitants que hagin superat els valors límit de contaminació per diòxid de nitrogen i partícules. Normativa posterior hi ha afegit també l’ozó. A Catalunya, per una causa o per totes dues, 39 municipis es veien obligats a tenir ZBE.

Ara bé, 24 municipis han pogut demostrar que, en els últims cinc anys, ha millorat la qualitat de l'aire i, per tant, queden exclosos de l'obligació. És el cas de Calafell, a més d’altres com Figueres, Martorell i Igualada, entre altres.

L’alcalde, Ramon Ferré, manifesta: “Estem contents. És el resultat d’una política de foment del transport, la pacificació del trànsit i l’aposta per la mobilitat sostenible”. Afegeix: “A més, hem aprovat un pla de mobilitat urbana sostenible i hem optat per vehicles elèctrics o híbrids en el parc mòbil de l’Ajuntament en tots els casos que és possible”.

L’exempció de la ZBE s’haurà de revisar anualment. “Això ens obliga a continuar treballant en aquestes línies, per evitar que els nivells de contaminació no creixin”, diu Ferré.

I conclou: “També haurem de fer entendre que nosaltres podem tenir una zona tan contaminada com pugui ser la travessia de la C-31, per on passen 25.000 vehicles cada dia, però que àmplies zones del municipi tenen un trànsit baixíssim: urbanitzacions, zones de muntanya el nucli antic, l’illa de vianants… No seria normal penalitzar tot el municipi per una situació puntual de la carretera, on el trànsit no és nostre i, a més, segurament no s’hi podria aplicar la ZBE per ser una via de pas general”.